Το βιβλίο είναι σύντροφος παντός καιρού, κι όχι απλά μια καλή λύση για τις γιορτές. Έτσι κι εμείς προτείνουμε σήμερα μερικά βιβλία που ξεχωρίσαμε μες στη χρονιά που πέρασε κι αφορούν είτε καινούριους τίτλους που βγήκαν μες στο 2017, είτε παλιότερους που διαβάσαμε τώρα και συνιστούμε στους αναγνώστες μας, εξηγώντας παράληλλα το σκεπτικό της επιλογής.
Καλή ανάγνωση
Θέμος Κορνάρος: Στρατόπεδο του Χαϊδαριού
Άμεσες περιγραφές, χωρίς εξιδανικεύσεις, λυρικές, ρεαλιστικές, χωρίς πομπώδεις ύμνους κι εύκολους συναισθηματισμούς, που αποτυπώνουν μοναδικά τις αντιφάσεις, τη μάχη για τη ζωή, για αξιοπρέπεια, την τελευταία μάχη των 200 της Καισαριανής, τον άφταστο ηρωισμό τους, αλλά και αυτούς που βούλιαζαν στη μικροπρέπειά τους, τη σημασία του συλλογικού αγώνα ακόμα και μες στις φυλακές. Ένα πολύ δυνατό έργο, που συγκινεί τον αναγνώστη αλλά του μιλάει πρωτίστως στο μυαλό, στη συνείδησή του.
Έρη Ρίτσου: Ο νεκρός δολοφονήθηκε
Πρόκειται στην πραγματικότητα για μια
πολιτικοκοινωνική διαμαρτυρία, παρά για μια αστυνομική ιστορία. Η Ελλάδα
στα χρόνια της κρίσης, οι ευθύνες των κυβερνόντων, οι ψεύτικες
υποσχέσεις, το φλέγον ζήτημα του φασισμού, το προσφυγικό, μα και η
εικόνα της Ελλάδας στα χρόνια της κρίσης θίγονται τεχνηέντως από την
συγγραφέα, την ίδια στιγμή που ο αναγνώστης πολεμά να ακολουθήσει το
νήμα της ιστορίας και να εξιχνιάσει ένα τρομερό μυστήριο.
Το πτώμα ενός άνδρα εντοπίζεται σε ένα
νησί. Η μικρή κοινωνία θορυβείται! Στο στήθος του είναι χαραγμένος ένας
αγκυλωτός σταυρός και στην τσέπη του δυο σημειώματα. Ο νεκρός είναι ένας
παιδόφιλος καθηγητής της περιοχής, γνωστός για τις φασιστικές του
θέσεις.
Η Μαρία Γεωργίου, μια νεαρή αστυνομικός , θα κληθεί να αναλάβει τη λύση του μυστηριώδους εγκλήματος.
Σε όλη τη διάρκεια της ανάγνωσης έχεις
την αίσθηση ότι παρακολουθείς κινηματογραφικό έργο. Οι διάλογοι
χαρακτηρίζουν το βιβλίο, οι ήρωες είναι άνθρωποι οικείοι και νομίζεις
πως τους ακούς και τους βλέπεις.
Σας το συστήνω ανεπιφύλακτα, επισημαίνοντας δύο πράγματα: Αν
το πιάσετε στα χέρια σας δεν θα μπορείτε να το αφήσετε, για αυτό
φροντίστε να μην έχετε κάποια υποχρέωση που σας περιμένει πριν
ξεκινήσετε την ανάγνωση και αγοράστε παράλληλα το Κάτι κρέμεται εκεί ψηλα,
που κυκλοφόρησε το 2017 με ηρωίδα επίσης την Μαρία Γεωργίου, η οποία
κάτι μου λέει πως θα μας γίνει απαραίτητη! Το έχω ήδη στο κομοδίνο μου!
“Το Σχολείο” του Αρκάντι Γκαϊντάρ.
Ο Μπόρις Γκόρικοφ είναι 15 χρονών, μαθητής της δεύτερης
τάξης του Τεχνικού Γυμνασίου. Ζει στο Αρζαμάς, μια μικρή επαρχιακή πόλη της
τσαρικής Ρωσίας, όπου η ζωή λιμνάζει σαν τα στάσιμα νερά. Στο σχολείο κάνει
γαλλικά, θρησκευτικά, γεωγραφία… Το καλοκαίρι παίζει με τους φίλους του
ναυμαχία στο ποτάμι… Τα βράδια διαβάζει περιπετειώδη μυθιστορήματα κι
ονειρεύεται να γίνει ναυτικός. Ώσπου ο μικρός επαρχιακός κόσμος του
αναστατώνεται από συγκλονιστικά γεγονότα… Ξεσηκωμοί! Κι έρχεται η ώρα που ο
Μπόρις θα γνωρίσει την πιο συναρπαστική, την αληθινή ζωή και το πιο μεγάλο, το
πραγματικό Σχολείο…
Η κλέφτρα των βιβλίων του Μάρκους Ζούσακ
Τι θα γινόταν αν έπρεπε να κρύψεις
κάτι για να το σώσεις;
Όταν η νεαρή Λίζελ φτάνει στο σπίτι
των θετών γονιών της, έχοντας χάσει την οικογένειά της, το μόνο που κρατάει στα
χέρια της είναι το κλεμμένο εγχειρίδιο ενός νεκροθάφτη, το οποίο δεν μπορεί καν
να διαβάσει, αφού δεν ξέρει γραφή και ανάγνωση. Αυτή θα είναι και η αρχή της
καριέρας της ως… κλέφτρας. Η Λίζελ θα αρχίσει να κλέβει βιβλία - βιβλία που
πετάνε οι ναζί στη φωτιά για να τα κάψουν, βιβλία από τη βιβλιοθήκη του
δημάρχου, βιβλία που τη συντροφεύουν στις περιπέτειές της παρέα με το φίλο της,
Ρούντι, στους δρόμους της πόλης, βιβλία που θα γεμίσουν τις ώρες του άλλου
φίλου της, του κυνηγημένου Μαξ. Κι ενώ οι βόμβες των Συμμάχων πέφτουν συνεχώς
και οι σειρήνες ουρλιάζουν, η Λίζελ μοιράζεται τα βιβλία της με τους γείτονές
της στα καταφύγια και βρίσκει σ' αυτά παρηγοριά. Μέχρι που κάποια μέρα η
σειρήνα θα αργήσει να σφυρίξει…
Μια αξέχαστη ιστορία για τη δύναμη
της ανθρωπιάς, τις ανατροπές της ζωής, αλλά και για την αστείρευτη γοητεία των
βιβλίων!
Ο σιωπηλός μου ΠΟΛΕΜΟΣ τιμή με ΦΠΑ: 15,00 ευρώ
Τα επιτελεία της αστικής τάξης, στη διαχρονική τους
προσπάθεια να κατηγορήσουν τους κομμουνιστές ως εμπλεκόμενους σε δίκτυα
προδοτών του «εθνικού συμφέροντος», επιχειρούν να συσκοτίσουν το γεγονός ότι,
σε συνθήκες μιας εκμεταλλευτικής κοινωνίας, το ταξικό συμφέρον είναι που
χρωματίζει το εθνικό. Ότι κάθε εργατικό κράτος οφείλει να χρησιμοποιήσει μέσα
που χρησιμοποιεί και το αστικό κράτος στην πάλη των τάξεων σε διεθνές επίπεδο.
Μια τέτοια ακριβώς περίπτωση είναι και η περίπτωση του Κιμ Φίλμπι, ενός
ανθρώπου ο οποίος «πρόδωσε» όχι την πατρίδα του, αλλά την τάξη του.
Σε συνθήκες όπου η υπεράσπιση της Σοβιετικής Ένωσης και
των χωρών του σοσιαλισμού αποτελούσε καθήκον κάθε επαναστάτη εργάτη, οι
Μυστικές Υπηρεσίες του πρώτου εργατικού κράτους αξιοποίησαν και την ανιδιοτελή
προσφορά ανθρώπων, όπως ο Φίλμπι, για την ακύρωση των αντεπαναστατικών σχεδίων
του διεθνούς ιμπεριαλισμού. Και αυτό, κάτω από συνθήκες που έπρεπε αυτοί οι
άνθρωποι καθημερινά να χώνονται βαθιά στη λάσπη των αντεπαναστατικών
δολοπλοκιών, προκειμένου να μην τους αφήσουν περιθώριο επιτυχίας.
Παρά τις θρηνωδίες των αστικών επιτελείων, το παγκόσμιο
επαναστατικό κίνημα τους χρωστάει ευγνωμοσύνη.
Καμό
τιμή με ΦΠΑ: 15,00 ευρώ
Η ζωή του μπολσεβίκου επαναστάτη
Σιμόν Τερ-Πετροσιάν (1882-1922), που έγινε γνωστός με το ψευδώνυμο Καμό,
αφιερώθηκε ολόκληρη στα υψηλότερα ιδανικά της ανθρώπινης απελευθέρωσης από τη
σκλαβιά της τσαρικής απολυταρχίας και του καπιταλισμού. Ο Μαξίμ Γκόρκι τον
ονόμασε «καλλιτέχνη της επανάστασης».
Ο ίδιος θα μπορούσε δίκαια να υπερηφανεύεται
για πολλά, ωστόσο, προτιμούσε να θυμάται πώς κατάφερε να βρει γλυκό καρύδι για
το φίλο του τον Λένιν.
Ο Καμό, τον οποίο ο Λένιν
χαρακτήριζε ως «άνθρωπο πέρα για πέρα απόλυτης αφοσίωσης, ανδρείας
και δραστηριότητας», υπήρξε σπουδαία φυσιογνωμία των μπολσεβίκων, με ιδιαίτερο ταλέντο στην παράνομη
δουλειά. Συμμετείχε στο στήσιμο παράνομων τυπογραφείων, στην εύρεση και στη
μεταφορά όπλων την περίοδο της Επανάστασης, σε σειρά μαχητικών ενεργειών.
Τα στοιχεία για
τη ζωή του Καμό και το επαναστατικό κίνημα στην περιοχή είναι πολύτιμα τόσο ως
αναφορά σε σχετικά άγνωστες για το ελληνικό κοινό περιόδους της Ιστορίας, όσο
και ως πηγή άντλησης διδαγμάτων σχετικά με την αυταπάρνηση, το θάρρος και την
ευρηματικότητα των μπολσεβίκων λαϊκών αγωνιστών στην πάλη τους ενάντια σε
πολυπρόσωπους μηχανισμούς που έμοιαζαν ακατανίκητοι.
Αθηνά Χατζηεσμέρ, ετών 17 τιμή με ΦΠΑ: 4,00 ευρώ
To θεατρικό έργο Αθηνά
Χατζηεσμέρ, ετών 17
ανέβηκε ως θεατρική παράσταση την
περίοδο 2015-2016, ενώ παρουσιάζεται και το 2017.
Αφορά την Αθηνά Χατζηεσμέρ
ή Εσμερίδου, παιδί προσφύγων από τη Μικρασία, που μεγάλωσε κι έζησε στα
Γερμανικά των Νέων Σφαγείων του Ταύρου. Μέλος της ΕΠΟΝ, συνελήφθη από
ταγματασφαλίτες που την μετέφεραν στην Γκεστάπο. Την βασάνισαν για να προδώσει
τους συνεργάτες της. Δεν το έκανε. Φυλακίστηκε στις φυλακές Χατζηκώστα κι
εκτελέστηκε στις 2 Οκτώβρη 1944 στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής. Ήταν 17
χρονών.
Συντελεστές της παράστασης Αθηνά Χατζηεσμέρ, ετών 17 στο θέατρο
«Επί Κολωνώ» και σε
περιοδείες, τη θεατρική περίοδο 2015-2016
και 2017:
Κείμενο: Θαλασσιά Αντωνοπούλου. Σκηνοθεσία: Φαίδρα Σούτου, Ηλιάνα
Μαυρομά-
τη, Ισίδωρος Πάτερος.
Καλλιτεχνικός σύμβουλος: Σάββας Στρούμπος. Δραματουργική επεξεργασία: Η Ομάδα (Θαλασ-
σιά Αντωνοπούλου, Ηλιάνα Μαυρομάτη, Ισίδω-
ρος Πάτερος, Φαίδρα Σούτου). Πρωτότυπη μουσική: Ισίδωρος Πάτερος.
Επιμέλεια κίνησης: Φαίδρα Σούτου.
Κοστούμια: Λένα Καφαντάρη.
Φωτισμοί: Δημήτρης Σταμάτης. Φωτογραφίες: Μυρτώ Κουτούλια. Τρέιλερ: Σήφης Στάμου.
Ερμηνεία: Ηλιάνα Μαυρομάτη, Ισίδωρος Πάτε-ρος.
ΤΟ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟ ΖΗΤΗΜΑ τιμή με ΦΠΑ: 14,00 ευρώ
Η
Αλεξάνδρα Κολοντάι με το συγκεκριμένο έργο της (το οποίο περιλαμβάνει
προφορικές της διαλέξεις) φωτίζει την ταξική ουσία και την ιστορικότητα της
κοινωνικής θέσης της γυναίκας, που αφορά κατά βάση τη θέση της στην κοινωνική
εργασία και, ως παράγωγο, τη θέση της στην οικογένεια με βάση τον ειδικό της
ρόλο στην αναπαραγωγή του ανθρώπου και τη σχέση με το άλλο φύλο, γενικότερα τις
σχέσεις μεταξύ των δύο φύλων. Πρόκειται για ένα έργο με ιδιαίτερη εκλαϊκευτική
δύναμη, σημαντικό για τη γυναίκα εργατικής, λαϊκής ένταξης ή καταγωγής, τη νέα
γυναίκα, ακόμα και τη μαθήτρια, αλλά και για τη γυναίκα αγωνίστρια του λαϊκού
κινήματος.
Κώστα Μπόση: ...και το τρένο τραβούσε για τα ξεχερσώματα
«Αν ζούσε, τώρα, (πέθανε το
1994), ο Κ. Μπόσης (ψευδώνυμο του Κώστα Πουρναρά), θα μπορούσε να είναι βέβαιος
ότι έδωσε ένα συγκλονιστικά προφητικό μήνυμα: μέσα στη ζούγκλα του καπιταλισμού
και του ιμπεριαλισμού, η Σοβιετική Ενωση πέφτοντας, εξακολουθεί να φωτίζει την
άβυσσο», έγραψε πολύ εύστοχα ο Ριζοσπάστης για το βιβλίο. Η ζωή μιας ομάδας
μαχητών του ΔΣΕ που μετά την ήττα στο Γράμμο βρίσκουν φιλοξενία στην ΕΣΣΔ, σε
μια περιοχή στα βάθη της Ασίας. Τα προτερήματα αλλά και τα ελαττώματα που κουβαλούν
μαζί τους οι νιόφερτοι αγωνιστές, η προσπάθειά τους να προσαρμοστούν στη νέα
πατρίδα και οι συγκρούσεις που γεννιούνται μέσα τους ερχόμενοι σε επαφή με το
καινούργιο: το χτίσιμο της σοσιαλιστικής
κοινωνίας, για την οποία και οι ίδιοι πολέμησαν. Ο συγγραφέας δεν
ωραιοποιεί την κατάσταση, προβάλλει τις αδυναμίες των χαρακτήρων του, ελλήνων
και σοβιετικών, ξεσκεπάζει τα αρνητικά και τονίζει τα θετικά της πρωτόγνωρης
διαδικασίας του «ξεχερσώματος» του παλιού. Μας δίνει μια ιστορία πλεγμένη με
ευαισθησία και αγάπη για το νέο που χτίζεται μέρα με τη μέρα. Στο τέλος του
βιβλίου, βγαίνουν από τα χείλη του κεντρικού ήρωα τα λόγια που θα μπορούσαν να
είναι και η κεντρική ιδέα του μυθιστορήματος: «Το φως είναι ο καλύτερος
σύμμαχός μας. Αυτοί να τα πουν, να ανοίξουν την καρδιά τους και μεις να τους
εξηγήσουμε τις αιτίες. Από πού ξεκινήσαμε, που φτάσαμε, τι είχαμε και τι
έχουμε… Να τους δώσουμε να καταλάβουν πως ο σοσιαλισμός είναι δύσκολο πράμα. Δε
φτάνει να πάρεις την εξουσία. Χρειάζεται να ζυμώσεις ξανά τον άνθρωπο, που τον
έπλασαν οι αιώνες, και να φτιάξει, απ΄ την αρχή, καινούριο…».
Φίλιπ Ροθ: Το ανθρωπινο στίγμα
«Αμερικανική Τριλογία», του Φίλιπ Ροθ («Αμερικανικό Ειδύλλιο», «Παντρεύτηκα έναν κομμουνιστή», «Ανθρώπινο Στίγμα»)
Τα βιβλία που αποτελούν αυτή την τριλογία μπορούν να σταθούν και να διαβαστούν το καθένα μόνο του, με τους δικούς του ήρωες και την δικιά του υπόθεση. Τα συνδέει όμως το ότι ψυχογραφούν την κοινωνία της ισχυρότερης χώρας του πλανήτη, ειδικά απ’ τη σκοπιά των καλλιεργημένων και κοινωνικά ευαίσθητων μελών της που δεν αντιμετώπισαν ποτέ κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα επιβίωσης.
Τα αδιέξοδα και οι αντιφάσεις διαφόρων στιγμών ευμάρειας, με την Αμερική να απαιτεί από τους ανθρώπους της να δείχνουν πως «νικάνε». Ξύνοντας όμως την επιφάνεια, ο Ροθ μας δείχνει πως μόνο νικητές δεν είναι οι ήρωες που παρελαύνουν στις σελίδες του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου